środa, 22 czerwca 2011

Przegrana w konkursie na wizerunek 46. MF Wratislavia Cantans (logo)



Ogólne założenia festiwalu, które należy uwzględnić w procesie twórczym.

Credo: Nowoczesne i oryginalne ujęcie dawnych tradycji, także sakralnych w muzyce.
             Nowy odbiorca festiwalu

Forma: Najwyższa jakość festiwalu ze względu na:
  • kto: wybitni artyści cieszący się międzynarodowym uznaniem,
  • miejsce: monumentalne, zabytkowe wnętrza kościołów i budowli świeckich,
  • jak: niespotykane i arcyciekawe połączenie różnorakich kompozycji z różnych epok muzycznych w programie jednego koncertu,

2. Temat:         
  • korzenie muzyki w ogóle (w tym także muzyka sakralna),
  • różnorodność tematyczna ma trafić we wszystkie gusta muzyczne melomanów.


3. Misja: Człowiek a sacrum.
  • cel: dotarcie do najgłębszych, skrytych emocji, uświadomienie wartości archetypicznych, obudzenie refleksji - co naprawdę jest ważne w życiu,
  • dla kogo: dawne utwory w nowoczesnym ujęciu mają przyciągnąć nowego odbiorcę
  • ludzi, dla których dotychczasowy wizerunek MFWC był nieinteresujący.


4. Charakter: 
  • wyzwanie,      
  • najwyższa jakość,
  • absolutna oryginalność,
  • dynamizm,
  • bezkompromisowość.



O programie 46. Międzynarodowego Festiwalu
Wratislavia Cantans 3-17 września 2011

Program 46. edycji Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, która zaplanowana jest na trzy weekendy września 2011, zbudowana jest wokół trzech różnych tematów.
Pierwszy z motywów, zatytułowany „Święci i grzesznicy”, przeniesie słuchaczy w okres średniowiecza. To czas silnie zarysowującego się w muzyce podziału na wzniosłą twórczość kościelną i dworską oraz rozpasaną i grzeszną tradycję występów ulicznych. Zgodnie z założeniem, że jednym z nurtów tej części Festiwalu będzie opowiadanie historii, Schola Teatru Węgajty odtworzy średniowieczny dramat liturgiczny Ludus Danielis. Będziemy także gościć Benjamina Bagby’ego, który przyjmie rolę barda w swej wersji eposu Beowulf. Tradycje muzyczne dworów zaprezentuje Orlando Consort. Pierwszy weekend zakończy się spektakularnym koncertem plenerowym, podczas którego zabrzmi Carmina Burana Carla Orffa w wykonaniu orkiestry i licznych polskich chórów młodzieżowych pod batutą Paula McCreesha.
Druga, najbardziej rozbudowana część Festiwalu będzie dotyczyła tematu, który ilustruje cytat pochodzący ze średniowiecznego hymnu gregoriańskiego Media vita in morte sumus (łac. Pośrodku życia jesteśmy w śmierci). Wątek ten rozpocznie Symfonia nr 8 Krzysztofa Pendereckiego Pieśni przemijania. Dzieło to zostało niedawno rozbudowane przez kompozytora i własnie podczas 46. edycji Wratislavii Cantans odbędzie się prawykonanie nowej wersji utworu. Zabrzmi on w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej i Chóru Filharmonii Wrocławskiej pod batutą ich dyrektora artystycznego Jacka Kaspszyka.
Podczas Festiwalu pragniemy uczcić pamięć wielkiego polskiego kompozytora, który odszedł w 2010 roku – Henryka Mikołaja Góreckiego – zaprezentujemy jego Symfonię pieśni żałosnych
Dwa uznane chóry – Gabrieli Consort i młodszy Stile Antico wykonają programy z muzyką chóralną, która tematyką nawiązywać będzie do motywu śmierci i przemijania.
W roku 2011 minie dziesięć lat od okrutnych wydarzeń, które miały miejsce 11 września 2001 roku w Nowym Jorku. Rocznicę tragedii pragniemy upamiętnić koncertem Wrocławskiej Orkiestry Festiwalowej, które wykona refleksyjne dzieła Herberta Howellsa, Samuela Barbera oraz niezwykłą Symfonię nr 1 Elgara. Ta nowa orkiestra prowadzona przez dyrektora artystycznego Festiwalu – Paula McCreesha składać się będzie ze świetnych polskich muzyków oraz międzynarodowych gwiazd występujących gościnnie.
Podczas Festiwalu odbędzie się również seria późnych koncertów wieczornych prezentujących recitale instrumentalne w najpiękniejszych kościołach Wrocławia. Nicholas Daniel i Pieter Wispelwey wykonają dzieła Benjamina Brittena, Rachel Podger zaprezentuje utwory Jana Sebastiana Bacha, w wykonaniu Henninga Kraggeruda zabrzmi twórczość Eugène’a Ysaÿe‘a. Festiwal będzie miał również zaszczyt gościć znakomitego, legendarnego klawesynistę – Gustava Leondhardta.
Hasłem przewodnim kończącego Festiwal weekendu będzie: „Bohaterowie biblijni”. W programie znajdzie się m.in. Oratorium Jephte Giacomo Carissimiego, które zabrzmi w wykonaniu I Fagiolini. Fabio Bonizzoni wraz z zespołem La Risonanza zaprezentują I Martirio di Santa Caterina Antonio Caldary.
Dyrektor generalny Festiwalu Andrzej Kosendiak zadyryguje niesłychanie rzadko wykonywanym Oratorium La decollazione di San Giovanni Battista Antonio Marii Bononciniego. Festiwal zamknie arcydzieło Felixa Mendelssohna – Eliasz. Podczas tego koncertu połączone siły uznanych solistów, Gabrieli Consort & Players oraz Chóru Filharmonii Wrocławskiej poprowadzi dyrektor artystyczny Festiwalu Paul McCreesh.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz